Post ten nawiązuje do tego o czym pisałem w poście Domyślne modele atrybucji. Jeśli nie widziałeś tego postu to warto się z nim zapoznać przed przeczytaniem tego postu.

 

Narzędzie Google Analytics oprócz możliwości korzystania z domyślnych modeli atrybucji daje nam również możliwość tworzenia własnych modeli. Możliwości jakie mamy przy tworzeniu niestandardowych modeli są bardzo duże, poprzez reguły mamy możliwość wpływania na to jaki procent wartości zamówienia będzie przypisany do danej interakcji lub czy w ogóle jakikolwiek będzie.

 

Możemy stworzyć regułę która dla wizyt z odrzuceniem czyli dla takich które wygenerowały tylko jedną odsłonę nie będzie przypisać żadnej wartości. Możemy też stworzyć regułę, która będzie nagradzać osoby bardziej zaangażowane na naszej stronie itd., możliwości jest bardzo dużo, kwestia tylko tego jak bardzo kreatywni jesteśmy.

 

Jak wygląda tworzenie takiego modelu

 

niestandardowy model atrybucji tworzenie

 

1. Definiujemy nazwę takiego modelu – najlepiej taka, która będzie nam od razu mówić co to za model bez potrzeby zaglądania do środka.

 

2. Modele niestandardowe tworzone są na podstawie modeli domyślnych. Model liniowy, pierwsza interakcja i ostatnia interakcja nie posiada w tym punkcie dodatkowych opcji do ustawienia. W przypadku gdy nasz model będzie tworzony na podstawie modelu rozkład czasowy lub uwzględnienie pozycji pojawi nam się możliwość ustawienia dodatkowych opcji.

 

W przypadku rozkładu czasowego mamy możliwość ustawienia dodatkowo okresu półtrwania. Chodzi tu o to, że jeżeli cała ścieżka konwersji trwała 14 dni z czego w pierwszych 7 dniach było 5 interakcji na tej ścieżce, to te 5 interakcji dostanie o połowę mniejszą wartość niż mogłyby dostać gdyby nie było ustawionego okresu półtrwania.

 

model rozkład czasowy

 

W przypadku uwzględnienie pozycji mamy natomiast możliwość zdefiniowania jaki procent udziału przeznaczamy na daną interakcję, suma wszystkich interakcji musi wynosić 100%.

 

model uwzglednienie pozycji

 

3. Okres ważności – wg definicji Google Analytics oznacza „Okres 1-90 dni przed każdą konwersją. Uwzględniane są tylko wyświetlenia i kliknięcia, które miały miejsce w tym okresie.”

Czyli innymi słowami chodzi o to, w jakim czasie wstecz od momentu zrealizowania celu na naszej stronie będzie analizowana ścieżka zakupowa.

 

4. Dostosuj kredyt na podstawie zaangażowania użytkowników

Po włączeniu tej opcji pojawiają nam się dwie możliwości, które pozwalają dostosować kredyt na podstawie czasu spędzonego na stronie lub głębokości wizyty.

 

dostosuj kredyt na podstawie zaangazowania uzytkownikow

 

Która opcja jest lepsza?, to zależy od strony i od ustawionego sposobu mierzenia na stronie. Opcją, którą bym rekomendował (w przypadku posiadania domyślnych ustawień w Google Analytics) jest dostosowanie kredytu na podstawie głębokości wizyty, ze względu na to, że czas w witrynie mierzony jest dopiero w momencie przejścia na kolejną podstronę w serwisie.

Opcja ta jest niedostępna gdy jako model bazowy wybierzemy pierwsza lub ostatnia interakcja.

 

5. Niestandardowe reguły kredytowe

Opcja ta daje nam największe możliwości dostosowania kredytu jaki możemy przyznać dla danej interakcji.

 

niestandardowe reguly kredytowe

 

Kredyt jaki przyznajemy dla danej interakcji możemy dostosować w oparciu o różne wymiary.

Dla przykładu jaki mamy wyżej na screenie – dla pozycji w ścieżce, które pełnią interakcję wspomagającą kredyt pomnożony jest razy wartość dwa.

 

Kredyt na obecną chwilę możemy dostosować w oparciu o 27 różnych wymiarów i 2 rodzaje danych.

 

Reguły kredytowe możemy tworzyć np. na podstawie słów kluczowych poprzez, które użytkownicy przybyli na naszą stronę, na podstawie rodzaju kampanii czy rodzaju interakcji itd.. Możliwości jest bardzo dużo, kwestia tylko tego aby nasze reguły kredytowe były powiązane z naszymi celami.

 

W przypadku gdy nasz model bazowy opiera się na modelu pierwsza lub ostatnia interakcja to zamiast opcji „Zastosuj niestandardowe reguły kredytowe” pojawia nam się opcja „Określ, która interakcja otrzyma cały udział w wyniku

 

Różnica jest taka, że w tym drugim przypadku nie ustawiamy reguł kredytowych tylko reguły, które mają określić której interakcji zostanie przypisany cały udział, dodatkowo możemy stworzyć regułę awaryjną tzn. jeżeli nie będzie żadnej interakcji na ścieżce, która spełnia nasze warunki to system będzie brał pod uwagę warunki z reguły awaryjnej.

 

Cały udział w konwersjach zostanie przypisany pierwszej lub ostatniej interakcji (w zależności od modelu bazowego), która spełni wymagany warunek. Jeżeli natomiast żadne interakcje nie spełnią warunków  z jednej i drugiej reguły to cały udział zostanie przypisany do pierwszej lub ostatniej interakcji (nie biorąc pod uwagę żadnych warunków) w zależności od tego jaki model bazowy mamy wybrany.

 

Więcej na temat własnych modeli atrybucji i sposoby ich interpretacji znajdziesz pod tym linkiem Porównanie modeli atrybucji.